Ana içeriğe atla

Sunu: Dr. Pelin İrgin

TED Üniversitesi

Eğitim Fakültesi

 

 

"Karma öğrenme ortamında yabancı dilde dinlediğini anlamada strateji eğitiminin rolünü araştırma"

 

 

Dr. Pelin İrgin

Tarih: 14 Aralık 2018 Cuma

Saat: 16:00 - 16:30

Yer: F123

Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk ilkokul düzeyi öğrencileri arasında karma eğitim ortamında dinlediğini anlamada strateji eğitiminin rolünü araştırmayı, dinlediğini anlamayı geliştirmek için hangi dinleme stratejilerinin onlara olabileceğini sorgulamayı ve dinleme stratejilerinin öğretimi üzerine farkındalık geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma desenini oluşturmak ve araştırmada kullanılacak dinleme stratejileri üzerine farkındalık geliştirme materyalleri geliştirmek için araştırmacı, İngiltere’de Reading Üniversitesi, Eğitim Enstitüsü’nde Prof.Dr.Suzanne Graham danışmanlığı ile 6 aylık bir akademik çalışma yürütmüş ve geliştirdikleri “Yabancı dilde dinlemede farkındalık oluşturma ve dinleme stratejisi eğitimi” modelini uygulamıştır. Bu araştırma, dinleme strateji eğitiminin uygulandığı bir deneysel grup ve bir kontrol grubuyla tasarlanan bir deneysel sorgulama ve gömülü karma araştırma yöntemidir. Deneysel sorgulama araştırma desenine dayandırılarak özel bir okulda bir sınıftaki öğrenciler deney grubu, diğer bir sınıf ise kontrol grubu olarak belirlendi ve deneysel süreçler bu deney grubunda uygulandı. Çalışmanın başında, karma öğrenme ortamında eğitim alan 34 Türk İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ilkokul öğrencisinden oluşan hem kontrol hem de deney grubuna geçmiş bilgi anketi ve ön test yapılmıştır. Ardından 12 haftalık dinleme strateji eğitimi uygulamadan önce deney grubuna dinleme stratejileri ve dinleme stratejisi kullanımı üzerine farkındalık oluşturan aktiviteler uygulanmıştır. Deney grubu dil öğrenme sürecinde daha özerk olmak ve dinlediğini anlama becerisini geliştirmeye odaklanmak için öz değerlendirme çizelgesi kullanmıştır. Eğitim sürecinin sonunda her iki gruba son test ve anında sorgulama yöntemiyle yarı yapılandırılmış röportaj yapılmıştır. Çalışmanın bulguları, öğretim sürecinin başında bilişsel dinleme stratejilerinin kullanımının üst bilişsel stratejilerine kıyasla daha yüksek sıklıkla kullanıldığını göstermiştir. Katılımcılar, uygulama başarısı, farkındalıkta değişim, özgüvende artış ve dinleme stratejilerinin kullanımına isteklilik ile ilgili doygunluk yaşamaktadır. İstatistiksel olarak ise kontrol grubu ve deney grubu arasında dinleme strateji eğitiminin başında ve sonunda dinleme performansı ve dinleme stratejisi kullanımı açısından anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmaktadır.

Tarih: